Vad gäller för mig som värdinna / kund / gäst?

Vi på tjejkväll.nu är mycket glada över att du hittat hit. Och att du är nyfiken på konceptet.

Ambitionen med denna sidan är att ge lite inspiration till hur man kan ge lite extra guldkant till sin tjejkväll, after-work, möhippa osv.

Vi har nedan försökt samla information som kan räta ut eventuella frågetecken. Hittar du inte svaret på din fråga är du välkommen att kontakta oss!

”Sälj-party” eller annan happening, och dess avgifter

Först reder vi ut begreppet ”sälj-party”. Ett ”sälj-party” är en sammankomst där en konsulent kommer och säljer något, till exempel hudvård, kläder, burkar… En ren säljträff helt enkelt.

Ett ”sälj-party” ska aldrig vara förknippad med någon kostnad för dig – för själva partyt. Köper du något får du ju givetvis betala detta, likaså får du ingen ersättning för eventuella telefonkostnader till exempel för att bjuda hem gästerna, gängse rutin är också att värdinnan bjuder på det som bjuds, kaffe och smörgås, frukt och vatten osv.

Du ska aldrig betala konsulenten för dennes tid eller resekostnader. De bryter i så fall mot de villkor de godkänt i samband med annonseringen (du kan läsa dessa här).

Föreläsningar och Workshops är av en annan art. Där kan du få betala för att få dit personen samt för att få höra dennes kunskap. När det gäller workshops kan det också utgå en avgift för eventuell material som används. Denna typ av kostnad är godkända av oss, men måste tydligt kommuniceras ut till dig före träffen, du fattar sedan beslutet om du vill att gästerna betalar sin del eller om du bjuder på hela kalaset.

Konsumentskydd

När du köper något på ett homeparty omfattas du av DAL – Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Du kan läsa om DAL på Konsumentverkets hemsida. och hela lagen på Riksdagens webbplats.

Lagen ger dig som konsument 14 dagars ångerrätt, tänk dock på att vara försiktig med att t.ex. bryta förpackningar om du tror att du ångrar dig. Här hittar du information om ångerrätten på Konsumentverkets hemsida.

Betalning av varor

Fram tills för några år sedan var det vanligt att värdinnan samlade ihop pengar i ett kuvert som hon bytte med konsulenten vid leverans av varor. I takt med att ny teknik kommer; Swish, iZettle osv, lyfts många gånger detta från värdinnans axlar och kunden och konsulenten ordnar detta sinsemellan.

Det finns dock inga regler från tjejkväll.nu om att en konsulent måste sköta insamlingen av pengar på ett visst sätt, vi rekommenderar därför att du gör upp med konsulenten om detta vid bokning.

Värdinnans arbete

Du har bjudit in konsulenten.

Du har bjudit in dina väninnor.

Ibland har du bakat en kaka. Kanske till och med gått ett extra varv med dammsugaren?

Det är det ”arbete” du ska göra. Du ska inte packa några varor.

Ibland ber konsulenten dig att vara ”hub” för leveransen, dvs låta dina väninnor hämta det de köpt hos dig, men ungefär där går gränsen.

Du har låtit konsulenten öppna sin butik hos dig några timmar, och för detta känner vi en stor tacksamhet och vill göra det så enkelt för dig som möjligt!

Kontroll av annonsörer på tjejkvall.nu

Tjejkväll.nu har ingen möjlighet att göra kontroller av företag/personer som annonserar på tjejkväll.nu. Vi ser det som en ganska självsanerande verksamhet, får vi klagomål på någon tar vi kontakt med vederbörande, och vi kontrollerar alla annonser innan de publiceras så att de inte innehåller till exempel stötande material.

Om jag vill börja sälja något?

Toppen, vad kul att du hittat något du tycker så mycket om! Har du haft ett party hemma hos dig? Prata då gärna med konsulenten som var där, ofta är det en bra väg att börja då alla tycker om att få en kollega. Annars så kan du vända dig direkt till ”moderföretaget”.

Vi på tjejkväll.nu förmedlar inga konsulent-jobb, men kommer du inte åt de rätta kanalerna genom konsulent eller hittar till ”moderföretaget” så hör av dig så hjälper vi gärna till!

…och annonsera?

Det vore grymt kul om du kom tillbaka till oss som annonsör själv!

Här kan du läsa allt om hur annonsering går till, vad det kostar och vad som ingår.

Har vi missat något?

Har du fortfarande inte fått svar på din fråga?

Tveka då inte att kontakta oss, lämpligast via Kontaktsidan – vi svarar oftast inom en arbetsdag.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. Mer information

Dina cookie-inställningar för denna webbplats är satt till "tillåt cookies" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng